یکی از جذاب ترین شهر های ایران است. اگر می خواهید کاشان را خوب بگردید، یکی دو روز کافی نیست. اما اگر زمان بندی خوبی داشته باشید می توانید در این فرصت کم بهترین مسافرت زندگی تان را در کاشان رقم بزنید.

تجربیات من از کاشان:

سفر من به طور ناگهانی و با برنامه ریزی یکی از اطرافیانم  آغاز شد. بعد از ظهر از اصفهان حرکت کردیم. در راه توقف کوتاه داشتیم. از جاده های پر پیج و خم زیادی گذر کردیم. چیزی شبیه به جاده چالوس شمال کشور بود. وقتی به روستای مَرَق رسیدیم شب بود و هوای بسیار خنکی داشت. به طوری که دست ها را از پنجره ماشین بیرون کرده بودیم. ستاره ها در تاریکی شب به روشنی می درخشیدند. در آنجا آلودگی نوری وجود نداشت. آقای محمد رضا صادقی از فعالان امور فرهنگی و ورزشی، با همراهی مردم مهربان مَرَق، به مناسبت عید غدیر جشنی در روستا برپا کرده بودند. ما هم در آن شرکت کردیم. از آتش بازی گرفته تا مولودی خوانی و سخنرانی در این مراسم اجرا شد. به جوانان ورزشکار مَرَق هدایای نفیسی تقدیم کردند. در آنجا باشگاه سپاهان به واسطه ی کاپیتان تیم ملی ” احسان حاج صفی” که دلاور مردی از خطه کاشان است، هواداران زیادی داشت. هواداران به اتفاق هم شعار ” ما سپاهانیم و حالا حالا قهرمانیم ” را سر دادند.

روستای مرق

شاید از خودتان بپرسید ” روستای مَرَق ” کجاست؟!

روستای مَرَق در دهستان باباافضل، در ۴۲ کیلومتری شمال کاشان قرار دارد. منطقه‌ ای بکر و زیبا، کوهستانی. با مردمانی که بیشتر آنها کشاورز و کارگر هستند. و به شغل دامداری و کشاورزی و باغ داری مشغول می‌ باشند. مردم این روستا بسیار مهمان نواز اند. آن ها به نحو احسنت از ما پذیرایی کردند و جایی را برای اسکان به ما اختصاص دادند. روز بعد در سفره خانه ای که تصویرش را مشاهده می کنید صبحانه خوردیم. صبحانه ای شامل باقلوای مخصوص. سپس به سمت کاشان حرکت کردیم.

حکیم افضل‌الدین مرقی معروف به (بابا افضل):

بابا افضل در بلند ترین نقطه غرب روستای مَرَق دفن شده است

آرامگاه او از بناهای عهد مغولی است

در داخل این بقعه دو قبر دیده می‌شود. یکی مرقد بابا افضل است. دیگری به نام پادشاه زنگ شهرت دارد.

سفر به کاشان

طبق روایات پادشاه هنگام سیر و سیاحت حکیم افضل الدین را دیده است.

سپس مجذوب و مرید او شده است. تا آخر عمر در خدمت بابا افضل زندگی کرده.

و پس از مرگ در کنار او دفن شده است.

باغ فین کاشان:

امکان ندارد کسی به کاشان برود و باغ فین را نبیند. مردم برای دیدن آن، صف های طولانی می بندند. ما هم برای خرید بلیت کمی معطل شدیم اما فرصت خوبی بود تا در این فاصله سری به بازای های اطراف آن بزنیم. یک مغازه عرق گیری گلاب در آنجا بود که بازدید از روش تولید گلاب را برای عموم رایگان کرده بود. ما هم سری به آنجا زدیم. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید مغازه را با وسایل قدیمی تزیین کرده بود.

در ابتدای ورود به باغ فین مجذوب درختان بلند، حوض و فواره و معماری بی نظیر آن شدیم. درهای چوبی منبت کاری شده و پنجره های رنگی و طراحی های روی سقف این عمارت بسیار خودنمایی می کنند.

حمام تاریخی

در باغ دو موزه ی کوچک قرار داشت که در آن صنایع دستی قدیمی و پارچه های زری بافت شده را به نمایش گذاشته بودند.

حمام تاریخی باغ فین:

متاسفانه این حمام محل شهادت امیر کبیر است.

مهندسی بی نظیری دارد. دارای سکوهایی برای تعویض لباس، جا کفشی اختصاصی، تهویه و… است.

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید با کاشی کاری های آبی زیبایی تزیین شده است.

بعد از بازدید از این مکان بی نظیر، به یک کافه رستوران در نزدیکی باغ رفتیم. غذای مخصوص کاشان “دیزی” را سفارش دادیم. پس از صرف نهار به سمت اصفهان باز گشتیم. به همه ی شما عزیزان پیشنهاد می کنم، این سفر کوتاه و کم هزینه را برای یکبار هم که شده امتحان کنید. قطعا لذت خواهید برد.

لینک آگاهی از تورهای ما

گالری تصاویر:

طراحی های سقف                            مجسمه امیر کبیر                           فواره باغ فین